vol liefde leven

Over levensvisie, levensvragen en spiritualiteit

De hemel is daar, waar je hem creëert

Maandag 23 november 2015

Mijn partner was er al snel achter. Toen ik nog in Waalwijk, of in de volksmond, Wolluk, vijf hoog op een flat, woonde, was een favoriete uitspraak van hem: “Ik weet waar de hemel is, dat is in de ‘wollukken’, vijf hoog.” Gelijk heeft hij. Niet in die zin, dat de hemel per definitie bij mij is, maar hij is wel daar, waar je hem zelf creëert.

In de blog; ‘De kracht van positief denken’ had ik het er al over: de mens ervaart de waarheid vanuit zijn eigen perceptie. Het is jouw beleving waardoor de waarheid als het ware wordt gekleurd. Ieder mens heeft zijn eigen model van de wereld.
In deze context heb ik het niet over de waarheid een beetje naar je hand zetten. Hoe je zaken beleeft, wordt immers gevormd door hoe je in het leven staat, je karakter en je levenservaring. Je beleving kan anders worden gekleurd door kleine nuanceverschillen. Zo denk ik bijvoorbeeld dat iedere moeder zich kan voorstellen, dat zij anders op haar drukke kleuter aan de ontbijttafel reageert na een slechte nachtrust of wanneer ze zich fris en uitgeslapen voelt. Zij zal haar kleuter in het eerste geval ‘vervelend’ en in het laatste ‘gezellig druk’ noemen.

In de hulpverlening kent men een cognitieve gedragstherapie. Het woord cognitief komt van cognitie, wat in de ‘Dikke van Dale’ wordt omschreven als het vermogen iets te leren. Door middel van deze therapie helpt men cliënten de controle terug te krijgen over hun eigen gedachten en gevoelens. Zeker als gedachten negatief zijn en niet te stoppen lijken, gaat zo’n persoon zich door die negatieve draaikolk depressief voelen. Door iemand handvatten te geven om die gedachten te stoppen en zelfs naar het positieve te keren, gaat iemand zich beter voelen. Die persoon krijgt de regie dan weer in eigen hand. Natuurlijk gaat dat niet ineens. Het vereist serieuze oefening, goede begeleiding en uiteraard allereerst vooral de inzet van de cliënt zelf.

Sinds mijn werkzame jaren als maatschappelijk werker tot heden heb ik deze methodiek regelmatig gebruikt met positief resultaat. Om de methodiek zo leuk mogelijk te brengen teken ik hem uit en noem hem ‘het Jantje en Pietje verhaal’. Want iets wat leuk is, onthoud je beter. Omdat hij voor veel mensen erg waardevol blijkt, wil ik je hem niet onthouden. Teken in gedachten maar mee.

Op een groot vel papier teken ik de golven van de zee en twee kopvoetertjes*: Jantje en Pietje. Zij staan in de branding van de zee. Het is warm, dus ik teken een zonnetje. Het is druk op het strand. Moeder houdt de jongens goed in de gaten. Jantje en Pietje zijn vier jaar en kunnen allebei niet zwemmen. De situatie, waarin zij zich bevinden, is dus voor beiden gelijk. Dan komt er een grote, hoge golf aanrollen. Jantje denkt: help, ik kan niet zwemmen. Pietje denkt: wauw, daar spring ik in! Jantje zal angst voelen en wegrennen, Pietje voelt zich blij en opgewonden. Hij blijft staan, klaar om te springen. Twee tegengestelde acties, voortkomend uit tegengestelde gevoelens. Gevoelens die voortkomen uit verschillende gedachten. De omstandigheden zijn immers exact gelijk. Als Jantje hetzelfde had gedacht als Pietje, dan was hij niet bang geweest en was hij ook blijven staan, net als Pietje.
Wie bepaalt nu wat je denkt? Juist, jij zelf, in dit geval dus Jantje en Pietje zelf. Door ervoor te kiezen anders te denken, zullen je gevoelens veranderen. Daardoor ga je je ook anders gedragen.

Als je je steeds bewuster wordt van jouw gedachten, ga je steeds meer de manier, waarop jij denkt, herkennen. Je kunt leren hoe je jouw manier van denken kunt veranderen, mocht je dat willen. Positieve gedachten creëren positieve gevoelens. Positieve gevoelens op hun beurt maken je blij en creëren weer nieuwe positieve gedachten.

Als laatste wil ik hier nog één ding aan toevoegen. Iets wat je aandacht geeft, versterk je. Denk bijvoorbeeld maar aan kamerplanten, die vol liefde verzorgd worden. Hetzelfde geldt voor gedachten, negatief of positief. Wat wil jij graag versterken?

Een kopvoeter* is een popje, waarbij het hoofd als een rondje wordt getekend, het lijf als een streepje met daaraan streepjes als armen en benen.


1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.